אבחון פסיכודידקטי

אבחון פסיכודידקטי הינו אבחון כוללני המשלב את התחום הדידקטי והפסיכולוגי. האבחון כולל הערכה של היכולת השכלית של הילד תוך התייחסות לממדים הרגשיים, ומספק תמונה אינטגרטיבית ביחס ליכולות הילד.

האבחון מתחיל  באיסוף מידע על הילד מגורמים שונים, כמו ההורים, המורים או הגננת. לאחר שמתקבלת תמונה ראשונית ממה שמספרים ההורים או המורה, מותאמת לילד סדרת מבחנים, המכונה בעגה המקצועית "סוללת מבחנים" וכוללת מטלות שונות. המבחנים מספקים מידע על אופן החשיבה של הילד, על אופן התמודדותו עם בעיות, על תפקודו במסגרת המשפחתית ובמסגרת חברתית באינטראקציה עם בני גילו, על דימויו העצמי ועל עולמו הפנימי.

האבחון אורך לרוב כ-3 פגישות עם איש מקצוע מוסמך המעביר את האבחון, כאשר לרוב פגישה אחת היא היכרות עם ההורים וקבלת מידע נרחב על הילד, ושתי הפגישות הנוספות הן עם הילד, כאשר לרוב בסוף הפגישה השלישית נעשה סיכום האבחון. כמובן שלעיתים יש צורך בפגישות נוספות, אך מדובר בעניין קצר טווח, שלרוב אינו אורך מעל לארבע- חמש פגישות.

המבחנים שנכללים באבחון

מבחני אינטליגנציה – המבחנים כוללים חטיבות שונות הבוחנות נושאים שונים כגון תפיסה חזותית, תפיסה כמותית, תפיסה שמיעתית, מבחן זיכרון, יכולות מילוליות, תיאום עין יד, שליפה, יכולת שפתית ועוד.

מבחני אישיות השלכתיים – באמצעות תמונות, רורשאך בנדר ועוד.

מבחני זיכרון, מבחני לבדיקת קשב וריכוז וחלקים לימודיים שבודקים הבנת הנקרא, קריאה, כתיבה, אנגלית וחשבון.

יש לעשות אבחנה בין אבחון פסיכודידקטי לאבחון דידקטי שאינו מתייחס לתחומים רגשיים וחברתיים.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
גלילה לראש העמוד
error: