שיתוף והורדה

חזקו את מפת האהבה

זוגות שהיו עם מפות אהבה מפורטות, לא ירדו ממסלול האושר ושביעות הרצון בזוגיות שלהם

תרפינט

טיפול והוראת פסיכותרפיה
זוגיות |
10
דקות קריאה |

0 הוסיפו

פרופ' ג'ון גוטמן פסיכולוג ומתמטיקאי מחבר הספר: The marriage clinic, ביחד עם אשתו ג'ולי (פסיכולוגית קלינית) בנו יחד שיטת טיפול וסדנת זוגיות המוכחות ביעילות שלהן. סדנות אלה מבוססות על שבעה עקרונות, כאשר מודגשת החשיבות הרבה של "מפת האהבה" בין בני הזוג. מהי מפת האהבה? כיצד תוכלו להרחיבה ובכך להפוך את נישואיכם למשביעי רצון יותר? כל זאת בכתבה שלפניכם, שמציעה לכם תרגיל מעניין לחוויה זוגית משותפת.

במוח האנושי יש מקום שבו אנו אוספים את כל האינפורמציה שיש לנו על בני הזוג שלנו. "מפת האהבה" הוא המקום במוח בו מאוכסן מידע זה.  המקום הזה במוח יכול להיות מאוד מסועף, או מאוד דל.

הדבר תלוי בכמות האינפורמציה הזורמת אליו, או נחסכת ממנו. כאשר "מפת האהבה" מפורטת יותר היא מהווה מדד חיובי בזוגיות שביניהם.  אצל זוגות שמדווחים על נישואיהם כנישואין יציבים ומשביעי רצון, נמצא שהם דואגים ל"מפת אהבה"  מפורטת על בן או בת הזוג. בני הזוג יעשירו את "מפת האהבה" באמצעות שיחה ביניהם. תמיד ניתן להשקיע בהעשרת "מפת האהבה" בעזרת עדכון שוטף מעת לעת בעקבות שינויים החלים בחייהם. ככל שבני הזוג מוסיפים עדכונים, הם יוצרים את הרחבת ההסתעפות במקום המיועד במוחם ל"מפת האהבה".

ככל שבני הזוג מכירים יותר ומודעים לניואנסים ועד ירידה לפרטים פשוטים ובסיסיים אצל בן או בת הזוג , הם משפרים בכך את הקשר , מעצימים אותו, ומפתחים אותו. זוגות אלה הם בעלי "מפת אהבה" מפורטת ועשירה,  בני הזוג מבינים את מה עובר על בן זוגם, זה אומר שהם מתעניינים בבן או בת הזוג ומוצאים את הזמן לאסוף אינפורמציה על בן או בת זוגם.  בדרך זו הם לומדים להכיר את בן או בת הזוג ומימד האינטימיות יגבר ויתחזק ביניהם.

הרחבה תמידית של "מפת האהבה" בין בני הזוג, כמוה כתייר המתעניין ומחפש להכיר מקומות חדשים, לדעת אותם ואף ליהנות מהם בעת שהותו במקום שהכיר. העשרת מפת האהבה בין בני הזוג מתוך התעניינות אחד בשני והתעדכנות יום יומית, היא אשר תוביל אותם להכיר ולדעת מה עובר על בן הזוג שלהם, לדעת להתמודד עם בן הזוג, להכיל את בן הזוג, ולהתנהל מולו, ואף ליהנות מהשותפות איתו, להרגיש אותו, לדעת על הרגשתו ולהתרגש ממנו בזוגיות.

צעד ראשון

משמעות המושג "לדעת" הינו הבנה  שכאשר הזוג מכיר האחד את השני בתחומים רבים יותר, הדבר יוצר קשר רגשי חזק יותר בין בני הזוג.  ככל שתתרחב ההיכרות בין בני הזוג ותגיע  לתחומי התעניינות נוספים, תגדל ההכרה בין בני הזוג והדבר יגרום לחיבור ביניהם ואף לקרבה אינטימית רגשית.

הכרה זו תוביל להוקרה בין בני הזוג והם יעריכו אחד את השני  יותר ויותר. הקשר ביניהם יהיה איתן ויציב , והוא ישמש עבורם חוסן בעת משבר או שינוי, אם יצוץ בחייהם.

במחקרו של פרופ' גוטמן לאחר צפייה ממושכת על הזוגות במעבדת האהבה הוא הכריז על העיקרון הראשון בחשיבותו מתוך שבעת העקרונות אותם הוא ציין בספרו: "חזקו את מפת האהבה שלכם".

זוגות מאושרים מכירים מקרוב את עולמם של בני ובנות זוגם. ידיעה זאת נקראת במחקרו של פרופ' גוטמן ושותפיו  למחקר "מפת האהבה של הזוג". זוגות אלה זוכרים את האירועים החשובים בחיי בן או בת הזוג כמו יום הולדת, יום נישואים, זוגות אלה ממשיכים להתעדכן אצל בן או בת זוגם בידע נוסף ומתמשך בהתאם לשינויים בעובדות וברגשות, ובעולמו של כל אחד מהם.

היא יודעת איזה רוטב הוא אוהב על הסלט וכשהיא עובדת עד שעות מאוחרות הוא יודע להקליט עבורה את התוכנית האהובה עליה, כי הוא יודע גם מתי היא משודרת. הוא יכול לספר לנו כיצד הוא מרגיש ביחס לבוס שלה, או איך מגיעים למשרד שלה בעבודה, היא יודעת שהוא פוחד שיהיה דומה מידי לאביו למרות שהוא רואה את עצמו שונה ממנו, שניהם מכירים היטב את מטרות החיים של בן או בת הזוג , את דאגותיהם ואת תקוותיהם.

בלי "מפת אהבה"  כזו אינכם יכולים להכיר את בן או בת הזוג באמת, ואם אינכם מכירים איך תוכלו לאהוב אותם, לדעת אותם?

הכרת בן הזוג טוב יותר ושיתופו בחייך האישיים הוא תהליך מתמשך, למעשה זהו תהליך נצחי. ככל שתדעו יותר על עולמו הפנימי של בן הזוג, כך מערכת היחסים שלכם תהיה עמוקה ומתגמלת הרבה יותר.

בידע יש כוח

העיקרון הראשון עליו מבוססים נישואים מאושרים הוא הידיעה. לא תיתכן אינטימיות רגשית ללא ידיעה קוגניטיבית. חשיבות הידיעה היא עד ירידה לפרטים פשוטים כמו – צבע אהוב , מאכל אהוב וכו'.

מהידע מגיעה לא רק האהבה אלא גם חוזק להתמודד עם קשיים. זוגות עם "מפות אהבה" מפורטות ערוכים יותר טוב להתמודד עם אירועים מלחיצים.

השפעה בעת משברים או שינויים בחיי הזוג

במחקר שפורסם על שינוי בחיי הנישואים עם לידת התינוק הראשון ושנערך ע"י אליסון שפירוAlyson Shapiro) ) תלמידה של ג'ון גוטמן, שבדקה חמישים זוגות. נמצא כי אחד הגורמים העיקריים של חוסר שביעות רצון בחיי הנישואים מתרחש בשינוי המתחולל בחיי הזוג בלידת התינוק הראשון, כאשר בני הזוג הופכים לראשונה להיות הורים.

התברר כי 67% מהזוגות שהשתתפו במחקר דווחו על ירידה חדה בשביעות הרצון שלהם מחייהם בתוך הזוגיות עם לידת הילד הראשון, אך 33% מהזוגות שנחקרו, לא רק שלא חוו ירידה כזו, אלא מחציתם אף דיווחו על שיפור בשביעות רצונם מחיי הנישואים.

מה מבדיל בין שני קבוצות אלו?

המחקר הראה ש"מפות האהבה"  הן אלו שהגנו על הנישואים של הזוגות בתחילת המהפך הדרמטי.

הזוגות שנישואיהם פרחו לאחר הלידה נמצאו בעלי "מפות אהבה" מפורטות ביניהם. זוגות אלו היו מורגלים להתעדכן ביניהם לגבי הרגשות שלהם והמחשבות שלהם. זוגות  שהיו עם מפות אהבה מפורטות, לא ירדו ממסלול האושר ושביעות הרצון בזוגיות שלהם.

השינוי הדרמטי בחייהם והמעבר שלהם להורות עבר בהצלחה מבלי לאבד את היציבות בנישואים מאושרים והם שמרו על אווירה חיובית ולא מנותקת גם בעת המשבר, כאשר נכנס שותף שלישי למעגל הקשר הזוגי שביניהם.

תרגיל מפת האהבה – משחק  20 השאלות של מפת האהבה

על מנת שתוכלו להבין עד כמה ישנה חשיבות של ידיעה קטנה או גדולה על בן או בת הזוג בכדי להעשיר את מפת האהבה ולמלא את מקום מושבה במוחנו,  הרי לפניכם שאלון אשר הציג פרופ' גוטמן במהלך מחקריו ואף פרסם אותו כהמלצה לשאלון שיוביל את בני הזוג לבחון את עצמם עד כמה הם מכירים ויודעים האחד את השני ולהיפך.

בעזרת שאלון זה ניתן לבדוק מה מצב הזוגיות בהווה אצל הזוג , ואיפה ניתן לשפר אותה על מנת להגיע לרמה עמוקה יותר של ידיעה והיכרות בין בני הזוג .

שאלון זה הוא ווריאציה אחת מתוך אפשרויות נוספות של תרגילים אשר עוזרים לפתח תובנת אישיות טובה יותר ומפה מפורטת יותר של עולמו וחייו של בן או בת הזוג .

בזמן שאתם נהנים לשחק תוכלו גם להרחיב ולהעמיק את ההיכרות שלכם עם בן הזוג שלכם.  שחקו במשחק זה יחד ברוח של צחוק וכייף. ככל שתשחקו בו יותר, כך תבינו טוב יותר את רעיון "מפת האהבה" וכיצד ליישם אותה אל תוך מערכת היחסים שלכם.

צעד ראשון: על כל אחד מכם לקחת פיסת נייר ועט או עיפרון וביחד החליטו באופן אקראי על עשרים מספרים בין 1 ל- 53, כתבו מספרים אלה בטור ימני על הדף שלכם.

צעד שני: למטה רשימה של שאלות ממוספרות. התחילו עם החלק העליון של הטור שלכם התאימו את המספרים אשר בחרתם אל השאלות הכתובות. על כל אחד מכם לשאול את בן הזוג את השאלה שתופיע. אם בן הזוג יענה נכון ( אתם תחליטו על כך ) הוא יקבל את מספר הנקודות הרשומות בשאלה זו ואתה או את תקבלו נקודה אחת. אם בן הזוג יענה על השאלה לא נכון, אף אחד מכם לא מקבל נקודות.

המנצח הוא זה שיצבור את הניקוד הגבוה ביותר וזאת לאחר ששניכם עניתם על כל עשרים השאלות (בסוגריים ובצמוד לכל שאלה יש את ערכה במספר הניקוד).

  1. אמור את שמותיהם של שני חבריי הקרובים ביותר. ( 2 )
  2. מה לבשתי כאשר נפגשנו בפעם הראשונה ? ( 2 )
  3. ציין מה הוא אחד מתחביביי .( 3 )
  4. היכן נולדתי ? ( 1 )
  5. עם אילו מתחים אני מתמודד כרגע ?( 4 )
  6. תאר בפרטים מה עשיתי היום או אתמול . ( 4 )
  7. מתי חל יום ההולדת שלי ? ( 1 )
  8. מה הוא תאריך יום הנישואים שלנו ? ( 1 )
  9. מי הוא בן המשפחה האהוב עלי ? ( 2 )
  10. מה הוא החלום הגדול והדמיוני ביותר שלי ? ( 5 )
  11. מהו הפרח האהוב עלי ? ( 2 )
  12. מה הוא הפחד הגדול או תרחיש האסון הנורא ביותר שלי ? ( 3 )
  13. מה גורם לי להרגיש הכי מוכשר ומתאים ? ( 4 )
  14. מה היא הארוחה האהובה עלי ? ( 2 )
  15. מה היא הדרך המועדפת עלי לבלות את הערב ? ( 2 )
  16. מה הוא הצבע האהוב עלי ? ( 1 )
  17. מהם השיפורים האישיים אותם אני רוצה לעשות בחיי ? ( 4 )
  18. איזו מתנה הכי תמצא חן בעיניי ? ( 2 )
  19. מה הייתה אחת מחוויות הילדות הכי טובה שלי ? ( 2 )
  20. איזו חופשה הייתה הכי אהובה עלי ? ( 2 )
  21. מה היא אחת הדרכים האהובות ביותר עלי כדי להירגע ? ( 4 )
  22. מה הוא המקור התמיכה הגדול ביותר שלי ( מלבדך ) ? ( 3 )
  23. מהו הספורט האהוב עלי ? ( 2 )
  24. כיצד אני הכי אוהב לבלות את זמני הפנוי ? ( 2 )
  25. מהי אחת הדרכים הכי אהובות עלי לבילוי סוף השבוע ? ( 2 )
  26. מה הוא מקום הבריחה ( הימלטות ) האהוב עלי ? ( 3 )
  27. מה הם חלק מהאירועים החשובים והמכוננים ביותר שבחיי ? כיצד אני חש לגביהם ? ( 4 )
  28. מה הם חלק מהדרכים האהובות עלי להתעמלות ? ( 2 )
  29. מי היה חברי הטוב ביותר בילדותי ? ( 3 )
  30. מה הוא אחד מהירחונים המועדפים עלי ? ( 2 )
  31. נקוב בשמו של אחד מיריבי או "אויבי" הגדולים ביותר ? ( 3 )
  32. מה נחשבת בעיניי כעבודה האידיאלית ? ( 4 )
  33. ממה אני פוחד יותר מכל ? ( 4 )
  34. מי הוא הקרוב משפחה הפחות אהוב עלי ? ( 3 )
  35. מה הוא החג האהוב עלי ? ( 2 )
  36. מה הוא סוג הספרים האהוב עלי ביותר ? ( 3 )
  37. איזה צד של המיטה אני מעדיף ? ( 2 )
  38. מה הוא הדבר שאני הכי עצוב לגביו ? ( 4 )
  39. ציין אחת מדאגותיי או חרדותיי . ( 4 )
  40. מה הן הבעיות הרפואיות מהן אני מוטרד ? ( 2 )
  41. מה היה הרגע המביך ביותר עבורי ? ( 3 )
  42. מה הייתה חווית הילדות הנוראה ביותר שלי ? ( 3 )
  43. אמור את שמותיהם של שני האנשים הנערצים עלי מכולם . ( 4 )
  44. נקוב בשמו של האויב או היריב הגדול ביותר שלי . ( 3 )
  45. מכל האנשים ששנינו מכירים , את מי אני מחבב הכי פחות ? ( 3 )
  46. מה הוא אחד הקינוחים האהובים עלי ? ( 2 )
  47. מה הוא מספר הביטוח הלאומי שלי ?( 2 )
  48. מה היא המסעדה האהובה עלי ? ( 2 )
  49. ציין שתיים מהתקוות , השאיפות או המשאלות שלי . ( 4 )
  50. האם יש לי אמביציה סודית ? מה היא ? ( 4 )
  51. אילו מאכלים אני שונא ? ( 2 )
  52. מה היא החיה האהובה עלי ? ( 2 )
  53. מה הוא השיר האהוב עלי ? ( 2 )

שחקו במשחק זה באיזו תדירות שתירצו, ככל שתואילו לשחק בו יותר, כך תוכלו להבין טוב יותר את הרעיון של מפת האהבה ואת סוג המידע שעליכם לרכוש על בן הזוג שלכם.


Ghon M. Guttman .PH.D (1999) The Seven Principles for Making Marriage Work ;Ghon M. Guttman. PH.D (1999) The Marriage Clinic A Scientifically- Based Marrital Therapy Seligman Martin (2002), Authentic Happiness: Using The New Positive Psychology Victor Frankl (1959 ), Man's Search For Meaning   רוברט סטרנברג (2003) פסיכולוגיה של אהבה החץ של קופידון, הוצאת אריה ניר- אצל דרעי, ש' (2013) חשיבותו של מרכיב P.S.O בנישואין.

מגזין תרפינט. מאמרים, סרטונים והעשרה מתחום הנפש, נישואין ומשפחה

הירשמו לניוזלטר שלנו לקבלת תוכן חדש ישירות למייל

הירשם למעקב אחר...
הודע על
guest
1 תגובה
תגובות משובצות
צפה בכל ההערות
מיה
מיה
4 שנים לפני

מרתק ומחכים!!

תודה רבה!!

זוגיות |
4
תראה, הבעיה שלי היא לא בדיוק שלום בית, ביני לבין אשתי יש קשר טוב ואנחנו מסתדרים בגדול, רק שבתקופה האחרונה המצב הכלכלי בבית נהיה דחוק וזה משפיע
מדריך למשתמש |
3
דקות קריאה
פרק מבוא
על מנת לבחור את המטפל הטוב עבורנו, אנו צריכים להבין טוב יותר מהו טיפול בנפש? כיצד הוא מתבצע? מי הם המטפלים בנפש? מה קורה בטיפול?
מדריך למשתמש |
9
דקות קריאה
פרק 18
באם מטפל לא יודע לעשות הפרדה בין מצוקותיו האישיות להתמקמות שלו מול המטופלים שלו, הוא עלול להוביל את התהליך באופן בעייתי וכדאי מאוד לחפש מטפל אחר

כניסת מנוי

הרשמה למגזין

הירשמו ללא כל התחייבות למגזין
ותהנו ממגון עצום של תוכן בתחומי הנפש

במקרה שאין לך קוד רישום, נא לרשום את הספרה 10 לרמת הרשאה של צופה במגזין

therapynet ו- Cookies

באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookie. בעצם בחירתכם להמשיך ולגלוש באתר זה, אתם מביעים הסכמה לשימוש מטעמנו בקבצי Cookie. עיינו כאן למידע נוסף

error: אזהרה: התוכן מוגן!!