חרדת בחינות

כשאנחנו מגדירים חרדת בחינות אנחנו מדברים על חשש מהערכה שלילית. בשונה מחשש ממעלית ומכלב, שאין כאן חרדה מדברים שיכולים להעריך אותנו. בחשש מראיון עבודה, מבחן נהיגה או מבחן אחר, יש לנו חשש מהערכה שלילית, כי מישהו עומד לקרוא את המבחן ולומר איך אנחנו.

חרדת בחינות היא תופעה נפוצה יחסית בקרב תלמידים וסטודנטים וכוללת ביטויים שונים של חרדה לקראת לימוד לבחינה או במהלך ביצועה. חרדה זו יכולה להתבטא במרכיבים רגשיים (פחד, מועקה ודאגה לקראת בחינה או במהלכה), מרכיבים פיזיולוגיים (הזעה, רעד, דפיקות לב, שלשולים או עצירות, כאבי בטן, קושי להתרכז וכדומה), מרכיבים התנהגותיים (הימנעות מלגשת לבחינות מסוימות, דחיינות, קושי להתמיד בלמידה כדומה), וכן מרכיבים קוגניטיביים המתבטאים בקושי להתרכז, הופעת שכחה המכונה "בלק אאוט" ועיוותים בתפיסה וחשיבה שלילית וקטסטרופלית המביאה לירידה בביטחון ובאמונה ביכולת להצליח בבחינה.

סיבות לחרדת בחינות

יכולות להיות סיבות מגוונות להתפתחות חרדת בחינות, חלקן תלויות מצב, חלקן תלויות אישיות:

תלויות מצב: הכנה לא מספקת לבחינה, חוסר הבנה של החומר לבחינה, העצמת יתר של חשיבות הבחינה, חוסר בהירות לגבי היקף החומר הנשאל בבחינה, חוסר התאמה בין מה שנלמד בכיתה לבין השאלות בבחינה, אוירה תחרותית ולא מפרגנת בכיתה.

תלויות אישיות: דימוי עצמי נמוך, פחד מכישלון, תחרותיות יתר, פחד מאי עמידה בציפיות הסביבה (משפחה, חברים ללימודים, מורים), מיקוד שליטה חיצוני (אין לי מזל, למה זה תמיד "קורה לי"), כניסה למעגל של "כישלון רודף כישלון".

חרדת בחינות, כמו שאר הפרעות הפוביה מאופיינת בקיום מעגל קסמים קוגניטיבי (ורגשי) – התנהגותי – גופני. חרדת בחינות תופסת תאוצה והדלק המניע אותה הוא המבחנים וההימנעות מהם. תלמיד הסובל מחרדת בחינות וניגש למבחן חש בתופעות הגופניות, האמירות בסגנון "אני שוב פעם אכשל" מוכיחות את עצמן והציונים נמוכים ובכך הוא מוכיח לעצמו שהוא יכשל בכל בחינה שהוא יעשה. ההימנעות מבחנות רק מגבירה את החרדה טרם המבחנים כי היא מבוססת על כישלונות העבר והרצון להימנעות מכישלון.

עקומת U ההפוכה היא מודל תיאורטי הממחיש את הקשר בין חרדה לבין הישגים בלימודים, כשהחרדה גבוהה והאדם אינו מצליח להתמודד איתה בכוחות עצמו, יש לפנות לעזרה מקצועית.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) נמצא כטיפול היעיל ביותר בחרדת בחינות. טיפול זה מתמקד ישירות בבעיה – בדפוסי חשיבה שיוצרים אותה ובהתנהגויות של האדם המגבירות ומשמרות אותה. במהלך הטיפול נחשפים דפוסי חשיבה והתנהגות המובילים ליצירת חרדת בחינות ונלמדות דרכי חשיבה והתנהגות חלופיות, שיאפשרו להוריד את רף החרדה, להתכונן בצורה יעילה למבחנים ולתפקד בהם באופן שיאפשר לאדם לממש את הפוטנציאל שלו.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
גלילה לראש העמוד
error: