שיח מטפלים
פורום לתלמידים ובעלי עניין

שיח מטפלים
פורום לתלמידים

המדור הזה מיועד לתלמידים בהכשרה, בשלב הפרקטיקום, וגם לתלמידים ותלמידות בוגרים יותר שאת עבודתם מבססים על ההכשרה והדרך שאותה אני מוביל במסגרת ההכשרה של יועצים ומטפלים זוגיים.

רבים מכם מכירים את השאלות ואף את התשובות מאחר וצפיתם בהם במסגרת הפורום והקבוצות השונות. חלקם ראו התייחסויות שלי בכתב לשאלות ולנושאים המוצגים, אבל אז חשבתי שכדאי שיהיה מעין מאגר מסודר של מבחר שאלות ותשובות, ותלמידים ותיקים וחדשים יוכלו למצוא את הנושא שמעניין אותם ולצפות בתשובה שכבר ניתנה.

חשוב לזכור שהתשובות הללו ניתנות במסגרת שאלות קצרות וממוקדות ולא במסגרת שיעור או מאמר מובנה ומפורט, זה אומר שההתייחסויות הן כלליות, פותחות כיווני חשיבה, אבל בהחלט בכל נושא ונושא אפשר לדבר עוד רבות, להוסיף, להרחיב, להתייחס להסתייגויות שונות שלא התייחסתי בתשובה, וכמובן חשוב באותה מידה לזכור שההתייחסויות מייצגות את הדרך והחשיבה התיאורטית והקלינית שאני מייצג בעבודתי ובעיקר באופן ההכשרה שאני מעביר את התלמידים.

מן הסתם יהיו כאלה שיחשבו בעניינים כאלה ואחרים באופן שונה, וכל עוד דבריהם מבוססים על חשיבה תיאורטית ובאה ממקום מקצועי, זה מעולה. יש מחשבות כאלה ואחרות בכל מה שקשור לטיפול, אני כאן עונה תשובות לתלמידים שמבקשים לשמוע את צורת החשיבה וההתייחסות הקלינית כפי שאנחנו לומדים במסלולי ההכשרה.

כאן אני רוצה להרחיב עוד כמה מילים ולומר. הדרך שבה אני מוביל את קבוצות ההכשרה והטיפול, מבוססת על חשיבה מערכתית מבנית, רב דורית ועוד, כמובן יש בה גם חלקים שאפשר לייחס אותם לתיאוריות וחשיבות נוספות בחשיבה הקלינית, אבל אחד המרכיבים הליבתיים בעבודה הזאת – והיא נבדלת ממטפלים זוגיים אחרים מקצועיים מאוד אך בעלי התייחסות אחרת – בכך שאני רואה בתהליך הזוגי עבודה המתייחסת באופן משמעותי לחלקים בנשמת המטפל וחלקים בנפשו של המטופל – כל אחד מבני הזוג, ובעצם בעבודה הזאת יש התייחסות דינאמית משמעותית.

מהמקום הזה, סוגיות שונות שניתן לחשוב כי צריכה להיות להן התייחסות פשוטה, כמו למשל כתיבה בשעת מפגש ולאחריו, ההתייחסות שלי תפנה נקודות מבט לחלקים אחרים הקשורים למרכיבים תוך נפשיים  – שיש מטפלים זוגיים רבים אחרים שיחשבו שאין צורך להיות במקום הזה, כמובן, לא רק מטפלים זוגיים אלא גם מטפלים פרטניים.

החשיבה היותר נפוצה כיום בעולם הייעוצי היא חשיבה סיביטיסטית שלא מקבלת כמה התייחסויות שנביא כאן. אבל שוב, אני פונה בעיקר לאותם שרכשו את הכשרתם בדרך שאנחנו מובילים במסלולי ההכשרה ליועצים ומטפלים זוגיים. ואני מדבר באופן ספציפי בדרך שאני מוביל, כי גם במסלולי ההכשרה שלנו ישנם מרצים אחרים, בעלי מחשבות שונות.

אפשר לראות גם התייחסויות שונות באופן שבו אני רואה הדרכה. ישנם כאלה שרואים הדרכה בצורה שונה, אני חושב שבתוך התשובות ישנה גם התייחסות מסוימת לכך, אבל זה עוד הבדל בין לומדי הטיפול בדרך הזאת (ובדרכים אחרות שנמצאות על אותו גל) לבין לומדים אחרים. אין טוב או לא טוב, כל דרך נכונה לאדם המסוים שנמצא בעמדת המטפל ולבני זוג המסוימים ולא למטפל ולמטופלים אחרים.

לתלמידים התורניים שמבינים את האבחנות בתוך בית המדרש, אומר: שכמו שיש הבדל בין ראש הלכתי לראש מפלפל, בין עיון לבקיאות, ובין סוגיה תלמודית לחשיבת מוסר והשקפה, ואנחנו לא רואים את האחד נכון ואת האחר פחות טוב, כך ההסתכלות התיאורטית והקלינית על נפש יכולה להיות מנקודות מבט שונות, זה תואם מטפל ותואם מטופל.

כמובן לפי הנושא וגם במידת הזמן שעמד לרשותי בשעת מתן התשובה, יש תשובות קצרות יותר ויש עם קצת יותר הרחבה. יש פעמים שהתייחסתי לשאלה והרחבתי באמצעות מודל או נושא שבעיניי קשור, אבל השתדלתי מאוד – אולי למעט פעם או פעמיים, שכל תשובה תתייחס לשאלה אחת או לשאלות חופפות שהתשובה עליהן תהיה משותפת. המטרה, שמצד אחד הנושאים יהיו נגישים, אבל גם שלא יהיה מצב שעל מנת לשמוע תשובה תצטרכו לפנות שעה או שעתיים, אלו לא הרצאות אלא תשובות קצרות, שאני מקווה שבעז"ה יביאו תועלת ללומדים וכפועל יוצא מכך לפונים אלינו לעזרה זוגית או פרטנית.

                                                                           בכבוד ובהערכה רבה לעוסקים במלאכת הקודש מתוך אחריות וכובד ראש                                                                                                           

וידאו

טיפול זוגי בתקופת חירום

הימים ימי משבר נגיף הקורונה, מיום ליום מתהדקות המגבלות על הציבור ואיתן האיסור להתקהלות והאזהרות מפני מפגשי חברה, וכאן עולות שאלות בדבר מפגשי טיפול פיזית או באמצעות עזרים וירטואליים.

לתוכן המלא »
וידאו

תשלום לסאטז'ר

זוגות פונים לתלמידים בהכשרה (סטאז'רים) למרות שאינם מנוסים עדיין, האם יש לסטאז'ר לגבות תשלום סימלי או ראוי כי סטאז'רים ינהלו תהליך ללא תשלום כלל?

לתוכן המלא »
וידאו

מודל התהליך הטיפולי

תשובה לבקשת הרחבת מודל התהליך הטיפולי מאת הרב שלום אביחי כהן הממשיג לתלמידים את התהליך הטיפולי ממעוף הציפור מנקודת מבט המתייחסת לשינוי הכרוך במסע לעולמו של מטופל.

לתוכן המלא »
וידאו

הדרכה חלק ד: בין התייעצות להדרכה

תשובה רביעית מתוך ארבע שעוסקות בנושא הדרכה ושנידונו במסגרת הפורום, בתשובה זו נעשה אבחנה בין התייעצות מפעם לפעם לבין הדרכה רציפה ונתייחס לשאלה העוסקת בקריטריונים מומלצים בבחירת מדריך.

לתוכן המלא »
וידאו

הדרכה חלק ב: תהליך ההדרכה

תשובה שניה מתוך ארבע שעוסקות בנושא הדרכה ושנידונו במסגרת הפורום, בתשובה זו העיסוק הוא סביב שלוש נקודות חשובות שיש לתת עליהן את הדעת בבחירת מדריך ובתהליך ההדרכה.

לתוכן המלא »
וידאו

לעזור לבני הזוג לאחר המפגש

שאלה מתלמידים המכוונת ליצירת קשר עם בני הזוג לאחר המפגש, כאשר המטפל חושב שיש דבר שהיה יכול להיאמר או המלצה שיכולה לעזור לבני הזוג במהלך השבוע הקרוב עד למפגש הבא, האם נכון לו ליצור עם בני הזוג קשר על מנת "לתרום דבר נוסף"?

לתוכן המלא »
גלילה לראש העמוד
error: