שינוי משתי דרגות

<b> הרב  שלום אביחי כהן</b>

הרב שלום אביחי כהן

Master Counseling Supervisors * M.C.S
פסיכותרפיסט, מטפל זוגי בכיר, סופרוויזר
יו"ר פורום יועצים ומטפלים מוסמכים שומרי תורה ומצוות
F.T.R - Forum of religious counselors and therapists

אם החלפת מקצוע, תפקיד או מקום עבודה, הוא אירוע מובהק של שינוי משום שחלים בו כל המאפיינים המציבים את האדם בפני דילמה לא פשוטה, שינוי של מערכת הנישואין וודאי נתפס כבעל השפעה מכרעת על חיי בני הזוג. הוא טומן בחובו מבנה חדש ולא מוכר, המרה של דרך חיים מוכרת - גם אם כואבת - בדרך חיים אחרת שלא נחוותה בעבר, ואין ספק ששינוי זה מציב דילמה אם לקבלו או לדחותו

הקו המנחה טיפול זוגי, ומציב את הרצון מצד בני הזוג כתנאי מקדים לשיפור הנישואין, נשמע בסיסי ומובן מאליו. ומסתמך על ההיגיון כי כל זוג מעוניין שמערכת הנישואין שלו תהיה יציבה ומאושרת. אך המציאות מראה, שזוגות רבים מעדיפים להעביר את מיטב שנותיהם בחיכוכים ומריבות, מאשר לפתח רצון אמיתי לשינוי.

אנו נולדים לעולם דינאמי שרבים בו השינויים והתמורות, אך עדיין אנו צריכים לפתח מודעות וכלים לבצע שינויים שנתפסים לא טבעיים. לצורך העניין, לא כל המרה של מצב אחד במצב אחר נקרא שינוי. תמורות גופניות וסביבתיות, תופעות חוזרות ונשנות, גירויים שאינם משפיעים בעוצמה רבה על הפרט, אינם נתפסים על ידנו כשינוי המצריך תשומת לב מיוחדת. אך שינוי שאינו טבעי או הדרגתי, השונה מכל מה שהוכר בעבר הקרוב, והאדם מרגיש שהוא משפיע השפעה מכרעת על חייו, נתפס כשינוי שהיחס אליו אמביוולנטי. מצד אחד הוא עלול לעורר תחושת הכרח לממשו, ומצד שני מסוגל לשתק ולהיות מומר באדישות ושאננות.

אם החלפת מקצוע, תפקיד או מקום עבודה, הוא אירוע מובהק של שינוי משום שחלים בו כל המאפיינים המציבים את האדם בפני דילמה לא פשוטה, שינוי של מערכת הנישואין וודאי נתפס כבעל השפעה מכרעת על חיי בני הזוג. הוא טומן בחובו מבנה חדש ולא מוכר, המרה של דרך חיים מוכרת – גם אם כואבת – בדרך חיים אחרת שלא נחוותה בעבר, ואין ספק ששינוי זה מציב דילמה אם לקבלו או לדחותו.

ככל שהשינוי הנדרש מבני הזוג קוסמטי ושטחי כך יקל עליהם לבצעו, אך השינוי לא יחזיק לאורך זמן.

שלמה ורחל נשואים כשלוש שנים. שניהם ילדים להורים תלמידי חכמים בעלי שם בציבור. את השנה הראשונה של נישואיהם הם מגדירים כמורכבת אך יציבה. במהלך החודשים הראשונים לאחר חתונתם, רחל שמה לב ששלמה מפסיד מידי פעם תפילות במניין, וזה הסב לה צער רב. היא ניסתה להעיר לו על כך מספר פעמים, ובכל פעם שהייתה עושה זאת, שלמה היה משיב שאין לה זכות להכתיב לו מה לעשות. הוא השתיק אותה, אך היא לא באמת נרגעה. חלום חייה היה להינשא לאדם שיבנה יחד איתה את ביתם כפי שחינכוה, והנה התגלה הסדק הראשון, שמי יודע לאן יוביל אותם.

רחל אמנם הפסיקה להעיר לבעלה על תפילותיו, אך התסכול שלה יצא בדרכים שונות על דברים אחרים. היא התחילה לבקר את שלמה על התנהגויות רבות, ושלמה היה מחזיר בביקורת נגדית, וכך היו נרדמים לילות שלמים מתוך מריבה ועוגמת נפש.

למרות הכל, שלמה ורחל עדיין כיבדו אחד את השני, והיו מנסים לפתור ביניהם קונפליקטים רבים שעלו מעת לעת. באחד הימים, פנה שלמה לרחל ואמר לה כי הוא מעריך מאוד את הסבתא רבה שלה, אישה המתקרבת לגיל מאה אך חכמה ורעננה כאישה צעירה ומשכילה, ומכיוון שיש ביניהם קונפליקט בקשר לגישה שלו לתפילות, הוא מוכן ללכת איתה אל הסבתא רבה על מנת לשמוע את חוות דעתה, וכל מה שהיא תייעץ להם, יהיה מקובל עליו.

רחל לא יכלה לסרב להצעה המפתה. הלא וודאי שסבתה תדבר על ליבו של בעלה כי ילך בדרכי אבותיו, ובכלל, מחמאה גדולה קיבלה מבעלה שכל כך סומך על הסבתא האהובה שלה.

ואכן, בליל שבת צעדו השניים מרחק קילומטר אחד לבית הסבתא. זאת קיבלה אותם בחום ובהתרגשות רבה, היא לא ציפתה לביקורם של הזוג הנחמד שהרבו לטייל בלילי שבתות ולעולם לא חשבו לעלות אליה בדרכם למרות בקשותיה החוזרות.

לאחר מנוחה קצרה וכמה מילות נימוסים, פנתה רחל ושטחה לפני סבתה את הסיבה האמיתית לבואם. "סבתא, תספרי לו על מסירות הנפש של אבא בשביל לא להפסיד תפילה במניין. אני לא מבינה למה הוא כועס שאני אומרת לו את זה, אני רק רוצה שהוא יהיה צדיק, הוא גם רוצה את זה ואני מבינה שלפעמים יש ירידה ברוחניות, אבל בשביל זה אנחנו זוג, בשביל שנעורר אחד את השני, את מסכימה סבתא?"

"אני לא מבינה אותך נכדתי היקרה"- השיבה סבתא לנכדתה המופתעת. "שלמה הוא איש מבוגר, הוא כבר לא ילד בסינר של אימו, וגם הוא עצמאי ללא אחריות הממונים עליו בישיבה. אני בטוחה ששלמה יודע טוב מאוד כמוך כיצד ראוי להתנהג, ואם בכל אופן הוא נוהג כפי שנוהג, זאת בעיה שלו. אבל את לא הרב שלו, ולא האימא שלו, אסור לך רחלי היקרה, להתערב לו בעניינים של הלכה, סמכי עליו".

רחל חייכה במבוכה לשלמה, והפטירה חרישית "היא בעצם צודקת, לא יודעת מה קרה לי, בזמן האחרון אני יותר מידי מבקרת אותך ונכנסת לתחומים שלא קשורים אלי".

הם חזרו לבית, השבת עברה בהרגשה נפלאה. משובת הנעורים חזרה לביתם ביומיים הקרובים, ושלמה שמח כל כך על הרעיון הנפלא שעלה במוחו. הוא לא ציפה שלאחר שבוע בלבד היחסים ביניהם ישובו להיות עול לשניהם.

כעבור שלוש שנות נישואים, החליטו השניים כי אי אפשר יותר להמשיך ככה, ועליהם לפנות לטיפול.

שלמה ורחל אינם היחידים. זוגות רבים מנסים לפתור את בעיית נישואיהם על ידי שינוי שטחי. בין אם בני הזוג מחליטים לשפר את נישואיהם בכוחות עצמם, ובין אם הם פונים לגורמים חכמים ובעלי לב טוב ככל שיהיו, אם החשיבה המובילה תהיה חשיבה ליניארית, הפתרון לא יעבוד יותר מתרופה משככת כאבים לרגל שבורה. הכאב יירגע זמנית, אך הבעיה לא תיפתר כל עוד השבר לא יאוחה.

החשיבה הטיפולית לא תתייחס לתוכן הבעיה שהציגה רחל, אלא למהות ולשורש. רחל אולי לא מודעת לכך שיתכן שהבעיה האמתית שלה היא חוסר ביטחון שנובע מהפרת החוזה הסמוי בינה לבין בעלה, ועל פיו שלמה אמור להמשיך את החינוך שקיבלו בבית הוריהם. גם שלמה לא מבין שמה שמפריע לרחל זאת תחושת חוסר היציבות והביטחון שהתחילה באירוע אחד והעמיקה ככל שחלף הזמן. חוסר ההבנה לא פסח על הסבתא היקרה שבמקום לעמוד על הנקודה האמתית צמצמה את ראייתה לסוגיה צרה של תפילות במניין. כתוצאה מכך, רחל קיבלה עליה את הדין, נרגעה לכמה ימים, אך תחושת חוסר הביטחון לא פגה. לעתים כתוצאה מפתרונות ליניאריים היא רק מתעצמת.

החושבים חשיבה ליניארית מסתפקים בשינוי ממעלה ראשונה, היא קלה ונגישה יותר משינוי ממעלה שנייה. שינויים ממעלה ראשונה הם תיקונים קטנים של המערכת. כאשר הם מתרחשים יש המשכיות בין מה שהיה מקודם למה שמתרחש לאחר השינוי. כשמגיע דו"ח ביקורת למנהל מפעל, ובעקבותיו הוא ממיר חומר ישן ומסרטן בסוג חדש, השינוי הוא ממעלה ראשונה. המפעל יציב, התוצר מניב תוצאות, וכדי לחזק את מערך השיווק מוחלפים חומרים מסוכנים בחומרים ידידותיים יותר. המערכת הבסיסית לא השתנתה, ואין התנגדויות מיוחדים לשינויים הקוסמטיים.

לעומת שינויים ממעלה ראשונה, מופנים השינויים ממעלה שנייה לבסיס. כשהם נעשים אין המשכיות ברורה בין העבר וההווה. בשונה משינויים ממעלה ראשונה שתמיד נראים כמבוססים על ההיגיון והשכל הישר, השינויים ממעלה שנייה נראים בדרך כלל מוזרים, בלתי צפויים ובניגוד לשכל הישר. ובעוד שינוי ממעלה ראשונה נראה הגיוני, אך מתחת לפני השטח מסתיר מציאות קשה. השינוי ממעלה שנייה, חודר מבעד לתמונה המוצגת ומגיע אל רכיבי השורש. הוא חושף הנחות יסוד ומשנה אותן, הוא פורץ דרך חדשה ומשנה את המבנה מיסודו.

לא בכדי נתקלים שינויים ממעלה שנייה (המושגים על ידי חשיבה מערכתית) בהתנגדויות. התנגדות לשינוי היא חלק ממנגנון טבעי ובריא המוטבע בכל אחד מאיתנו. אנו רוכשים למידה מאז היותנו קטנים, מתחנכים ברוח מסוימת המבליטה ערכי מוסר המיוחדים לנו, ומעצבים את אישיותנו על פי השקפת עולם שונה מאחרים. אילו לא היינו ספקנים מטבענו כלפי רעיונות חדשים, לא היה ערך מתמשך לחינוכנו בגיל צעיר. היכולת שלנו לעמוד כנגד הרוחות המנשבות במשך החיים נובעת בראש ובראשונה מיציבות הבסיס שעליו גדלנו, והכוח התומך ביציבות זו הוא מנגנון ההתנגדות לשינוי. לפני שאנו מקעקעים יסודות, חשוב לנו לבחון כל רעיון המאיים לנפצם, נשקול רווח מול הפסד ונזדקק לזמן עיכול לפני מימושו.

בכל שינוי ממעלה שנייה, יש וויתור על דפוסי חיים ישנים לטובת דפוסים חדשים. החשש הראשוני הוא טבעי, בריא, והכרחי על מנת שנבחן את עצמנו שוב ושוב אם אכן אנו מוכנים לשינוי. כל עוד וגישת האדם הכללית לשינוי היא חיובית, וחששותיו מפני השינוי גורמות לו להסס בתחילת הדרך, אין בכך תופעה יוצאת דופן.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
השארת תגובה

error:
גלילה לראש העמוד